maandag 11 januari 2010

Ding #22: Bibliotheek 2.0

Wat gaat de tijd toch snel - op mijn bibliotheekopleiding kregen we les over automatisering en had een leerkracht twee lesuren nodig om te vertellen wat er zo mooi was aan dat concept van een 'hyperlink' waar je op kon klikken (en nog snapten we 't niet helemaal, hij had er gewoon even een moeten laten zien!!! We hebben dan ook nooit begrepen of deze leraar 't nu alleen slecht kon uitleggen of dat-ie 't zelf niet goed begreep :)
Tegenwoordig zijn deze hyperlinks niet alleen volledig ingeburgerd, zelfs web2.0 is al weer voor een groot deel ingeburgerd. En hoe staat 't nu met de bibliotheek in deze web2.0-context?

Op de website van www.23dingen.nl vond ik een boel artikelen over Bibliotheek 2.0! Ik heb ze allemaal (of in elk geval de prachtige samenvattingen, waarvoor dank!) gelezen. Vooral het voorbeeld van Vlissingen vind ik leuk om te lezen. Een goed idee vind ik de afgeleide cursussen (11 en 15 dingen) voor docenten en ambtenaren, en een 23-dingencursus voor ouders (en hun kinderen) lijkt mij ook zeker een goed idee. Je moet toch aan je subsidiegever en aan je klanten laten zien wat je allemaal te bieden heb. Ook lijkt mij dit een zeer zinnige groep gebruikers van je website en je andere 2.0-diensten die je om reacties kunt vragen. Misschien is 't een idee om 't aanbod aan te vullen met 'losse' ding-cursussen voor bijvoorbeeld muziekliefhebbers, leesclubs en andere veellezers, enz.?
Over Question Manager had ik al zijdelings iets gehoord omdat dit een vervanger van Al@din en ibi.bibliotheek.nl zou kunnen worden. Klinkt veelbelovend, ik hoop dat dit dan eindelijk een 'blijvertje' is.

Ik las ooit ergens (weet niet meer 1-2-3 waar, ergens in een biblio-blog waarschijnlijk die ik nu allemaal via RSS binnenkrijg) dat 't tijd wordt om minder tijd te stoppen in het elkaar (in bibliotheekland) te overtuigen van de waarde van 2.0-dingen, en om deze tijd juist te gaan stoppen in het toepassen van deze 2.0-dingen en daarmee de waarde ervan te tonen aan onze eindgebruikers, je weet wel, onze klanten (waaronder ik gemakshalve ook onze potentiële klanten reken). Ik kan me daar goed in vinden, al is 't natuurlijk ook noodzakelijk dat alle bibliotheekprofessionals weten wat er mogelijk is met web2.0, maar misschien kun je beter 'preken' vanuit een voorbeeld in plaats van hypothetisch: "Mooi hè? Gemaakt samen met onze klanten via hyves/onze website/..."
Dat laatste vind ik eigenlijk nog wel het belangrijkste: klantenparticipatie. We hebben als servicegerichte instelling onze mond altijd vol over hoe belangrijk we onze klanten vinden, nu zullen we toch echt ook de daad bij het woord moeten voegen en -nog meer dan we nu al doen- de klant de mogelijkheid gaan geven om zelf ook dingen te gaan doen in de bieb. Kun je je voorstellen dat een klant zomaar in de bibliotheek een tafel pakt, een stel boeken uit de kast plukt, een poster opplakt en zo een presentatie over een onderwerp inricht? Of een klant die tegen iedereen die binnenkomt roept dat dit boek dat hij net heeft gelezen helemaal fantastisch is? Een klant die (na een mooie lezing van een succesvol auteur) op zoek gaat naar andere lezers die dezelfde boeken mooi vinden, om eens lekker samen in een leeskring met elkaar over de gelezen boeken te gaan keuvelen? Dit en nog veel meer kan via web2.0, en wat mij betreft wordt 't hoog tijd dat dit alles ook via de bibliotheek-website mogelijk wordt. Okee, je zult een oplossing moeten vinden voor mensen die haat-teksten willen verspreiden, maar dat moet je eigenlijk altijd al, het 'beschrijfbare oppervlak' wordt nu alleen vele maten groter dan het prikbord en het suggesties-schrift. Ik denk echter dat het moois (de vele mogelijkheden om als klant je kennis van- en ervaring met- onze materialen en diensten te delen met anderen) vele maten groter is dan het risico van iets lelijks (een hatelijke recensie of post). Kortom: ik zeg 'Doen!' ;)

4 opmerkingen:

  1. Ik kom mijn oud(e) leraar automatisering bij de FMA (dhr. Sikkings) nog wel eens tegen op station Haarlem. Hij schepte er groot genoegen in om ons urenlang het binairestelsel uit te leggen (de eentjes en nulletjes). Als je nu naar de gebruiksvriendelijkheid van het web en computers kijkt, dan zijn we ver gekomen in korte tijd.

    Wij hebben de 11 en 15-dingencursus van Vlissingen overgenomen en ook de 23dingen voor VO-docenten van de OBD. Wij bieden ze binnenkort ook aan voor ons werkgebied. Ook zijn we bezig met een visuele versie voor laagopgeleiden. Samen met andere PSO's storten we ons op een versie voor senioren. En dan zijn er nog veel meer varianten in omloop. Keuze zat.

    Klantparticipatie is denk ik het grote woord in bibliotheek 2.0. Web 2.0 is daarbij een prima hulpmiddel. Maar de organisatie moet daar volledig achter staan en het vanuit al haar poriën uitstralen. Dat is een forse omslag. Als dat niet goed is gefundeerd, dan kun je web 2.0len wat je wilt, maar het resultaat zal tegen vallen. Een worsteling die menig bedrijf door maakt. Het is het verschil tussen mededelen of vragen, tussen éénrichtingsverkeer en tweerichtingsverkeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het verschil tussen vertrouwen in (het gros van) je klanten, of ze wantrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In bibliotheek 2.0 is "radical trust" één van de belangrijkste pijlers. Een interessant discussie.

    BeantwoordenVerwijderen