donderdag 28 januari 2010

Ding 23/evaluatie per ding: RSS-feeds en Netvibes

Van mijn favoriete dingen:
* RSS-feeds (totally hooked! Makkelijk al die interessante nieuwssites en blogs volgen), met in het verlengde daarvan Netvibes om die mooie feeds te kunnen lezen en alles in mijn eigen startpagina te kunnen ordenen. Dit blijft mijn favoriet, ondanks dat ik een tabje 'gevonden voorwerpen' kreeg waar ik in eerste instantie alleen maar over klaagde op de cursus-site, tot ik vond dat ik ook eens op eigen benen moest proberen te staan (nu ik de cursus heb doorlopen) en erachter kwam dat er een heel simpele oplossing stond op de FAQ van Netvibes, die helaas nu niet meer werkt omdat ik zelf eerst van alles heb veranderd. Een les voor de volgende keer (en voor mijn mede-cursisten hopelijk een handige tip): bezint eer ge begint.
Voor de bibliotheek denk ik dat je met RSS-feeds vooral de klanten kunt dienen met een nieuws-feed, en -voorlopig- feeds van nieuwe boeken. Liever nog zou ik zien dat er een soort persoonlijke 'feed' komt met suggesties gebaseerd op het leesgedrag van de klant, maar dat is misschien nog teveel toekomstmuziek voor nu. Ook een RSS-feed voor elke blog op de website lijkt me een must. Of een Netvibes-startpagina interessant is voor een bibliotheek als extern communicatiemiddel weet ik niet zo 1-2-3, al die dingen moeten uiteraard wel weer allemaal worden bijgehouden. Less is more, denk ik, anders 'versnipper' je je imago en je tijd denk ik te veel. Intern zou 't een goede startpagina kunnen zijn met bijvoorbeeld blogs met nieuws vanuit de verschillende filialen en afdelingen, of bijvoorbeeld een reference-pagina met handige sites voor het beantwoorden van regelmatig terugkerende vragen van klanten (lezenvoordelijst.nl, rijexamen, Engelse kinderboeken, schoolbieb.nl, vraag-en-antwoordsites als al@din/ibi/goeievraag.nl, enz. enz.) Dit lijkt mij overzichtelijker dan als je dit zou willen groeperen met bijvoorbeeld Delicious.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten