dinsdag 19 januari 2010

Ding #23/algemeen: wat vond ik van de 23dingen?


23 dingen was voor mij een feest van nieuwe ervaringen en ideeën.

Ik heb ontzettend veel geleerd van het doen van de webcursus 23dingen.nl Allereerst heb ik geleerd dat web2.0-dingen leuk zijn, en dat 't best nog wel meevalt om met die dingen te starten (aan het veilige 'handje' van de cursus met alle achtergrondinfo; als 't echt moet kán ik ook zelf iets terugvinden, maar liever niet). Sommige dingen waren meer mijn 'pakkie aan', andere liggen wat verder van mijn interesses af, maar al met al is het een leuke cursus om te doen die me -naast meer kennis en ervaring met web2.0- vooral ook veel lol heeft gebracht (even chatten met iemand van de wandelclub is toch wel leuk, al leidt 't ook -helaas- erg af van het schrijven van deze evaluatie). Ook had ik veel leuke contacten met mijn collega's die ook allemaal aan het 23-dingen-doen waren, en dat is leuk, want je leert ook veel van elkaar. Ik kreeg door het doen van al die dingen veel ideeën over wat er allemaal (misschien) zou kunnen met web2.0-toepassingen, waar mijn hoofd soms aardig vol van zat! Een lekker gevoel, maar wel een beetje druk.

wat heeft dit leerprogramma “gedaan” met mij en met de bibliotheek waar ik werk?
Ik hou erg van nieuwe dingen leren en van de nieuwe ideeën die ik daarvan krijg, waar ik dan ook graag weer met anderen over van gedachten wil wisselen. In de loop van de cursus ben ik dan ook een beetje veranderd in BiebBoontje2.0 ;) en was ik ook naar klanten toe positief over de mogelijkheden van de web2.0-dingen waarmee ik ervaring heb opgedaan. Voor het spuien van mijn ideeën over web2.0 en de bibliotheek zou ik bijvoorbeeld de ning-community van bibliotheek2.0 kunnen gebruiken, maar een eerste aanzet daartoe leverde helaas maar weinig reacties op. Ik zal 't toch anders moeten opzetten, maar weet nog niet of ik dat ook ga doen. Ik zal tenslotte ooit mijn foto's nog eens moeten afdrukken, niet? En het huishouden doet zichzelf ook niet, ik lees -heel zelden- ook nog wel eens graag een boek, en een jong gezin is van zichzelf uiteraard helemaal al een energie- en tijdslurper. Tel daarbij op dat ik net ben 'verhuisd' naar een ander filiaal waar ik mijn tanden lekker in allerlei nieuwe taken kan zetten, en ik ben voorlopig weer onder de pannen.
Bij de bibliotheek heb ik vooral gemerkt dat er veel werd gepraat over bij welk ding je was, en wat je daarvan vond (en hoe je 't allemaal doet), en sommige collega's kwamen ook bij elkaar om samen te 23-dingen-doen. Ook werden de dingen die mogelijk zijn soms snel opgepikt door het management ("Wil jij even een google-doc opzetten voor de opmerkingen van collega's over de nieuwe website?" "'Tuurlijk!"). De web2.0-omslag is begonnen, maar nu moet alles nog meer ingeburgerd worden (wat doe je bijvoorbeeld dan met zo'n google-doc, en hoe laat je dat weer aan je medewerkers weten?) Ook zullen we keuzes moeten gaan maken over wat we intern en extern gaan inzetten. Hier gaan we op 28 januari samen over praten, en dat vind ik een goed begin. Zo kunnen we allemaal ideeën aangeven over wat wij denken dat onze bibliotheek met deze web2.0-dingen kan. Wat betreft participatie zou ik 't graag nog een tandje 'vrijer' willen hebben: ik zou graag zien dat elke medewerker een idee over de gang van zaken kenbaar kan maken, en dat anderen hierop kunnen reageren, zodat de bedrijfsvoering intern ook minder top-down wordt, maar meer bottom-up. En ja, daarvoor moet je als medewerker met de billen bloot: als je echt iets wilt, dan zul je er achteraan moeten. Ook voor klanten zouden er mogelijkheden moeten zijn om hun opmerkingen, vragen en reacties bij ons achter te laten, zodat ook zij meer invloed krijgen op wat er in hun bibliotheek wordt gedaan.

Wat kan er volgens mij gedaan worden om de cursus 23 Dingen te verbeteren?
Ik ben blij dat we vanuit de bieb met 23dingen zijn begonnen, want zelf was ik er niet aan begonnen: 23 lijkt toch nog best wel veel, de gevraagde tijdsinvestering lijkt hoog terwijl je -als je van tevoren kijkt- nog niet weet hoe leuk 't is en dat die tijd voorbij vliegt. Misschien zou 't wat in stukjes kunnen worden geknipt voor diegenen die wel vast willen snuffelen, maar niet direct alles willen gaan doen?
De cursus ging er bij ons in een vrij hoog tempo erdoorheen (elke week een nieuw 'ding'). Aan de ene kant is dit goed: zo word je gedwongen om door te blijven gaan, en ga je -hopelijk- allemaal een beetje gelijk op. Aan de andere kant geeft dit ook weer nadelen: er zijn bijvoorbeeld maar weinig reacties op elkaars blog gezet, terwijl je lang niet alle collega's elke week treft (zodat je die reacties dus niet altijd in-real-life kwijt kunt). Ik heb er zelf bewust voor gekozen om de 23dingen niet voor Kerst af te willen maken: december is altijd een drukke maand, en ik wilde de cursus de aandacht geven die 't in mijn ogen zeker verdient. Ik heb er niets aan om de 'dingen' in hoog tempo te doorlopen en vervolgens niet te kunnen beoordelen wat je ermee kunt, dan kan ik er tenslotte nóg niet over meepraten.
Mochten we cursussen in 23(of minder)dingen aan klanten gaan aanbieden, dan denk ik dat 't een idee is om er -geheel vrijblijvend- geroosterde uren voor te maken waarbij de klanten op onze internetpc's kunnen 23-dingen-doen (en dus ook met elkaar overleggen en leren). Misschien moet je het tijdstip van die uren overlaten aan de klanten zelf, maar ik denk wel dat dit samen-werken iets is om aan te moedigen.

Nou, hè-hè, dat was mijn evaluatie. Bedankt voor je tijdsinvestering door dit te lezen!



Ik ga zeker nog door met bloggen, waarschijnlijk 'gewoon' op dit blog, dus blijf me volgen!
Groetjes,
BiebBoontje

1 opmerking:

  1. WOW!!! Ik ben onder de indruk. Zelden zo'n doorwrochte evaluatie gelezen. Ik ben echt onder de indruk en dat was ik al vanaf het moment dat ik halverwege het traject de staf van Babette overnam. Goeie input en een belangrijke aanjager voor Hoorn 2.0. Gefeliciteerd.
    We gaan het er over hebben de 28e. >>Bedankt<<

    Edo

    BeantwoordenVerwijderen