maandag 4 januari 2010

Ding #20: Muziek online beluisteren in een sociaal netwerk

Okee, muziek is zeg maar helemaal niet mijn ding: ik luister er graag naar (op de achtergrond), maar de cd's die ik heb draai ik slechts zelden, ik vind 't meestal prima om de radio aan te zetten. Zolang 't maar 'mainstream' Engelstalige popmuziek is vind ik 't allemaal wel best, de top2000 is bijvoorbeeld elke keer weer mooi om naar te luisteren. Voor echte fans denk ik dat Lastfm een fantastische site is, en 't lijkt me ook handig als je echt van specifieke muziek houdt dat je dan goede suggesties krijgt, maar ja... Ik ben meer een lezer, zullen we maar zeggen.
Voor de bibliotheek zou 't misschien een idee zijn om de echte muziekfans (bijvoorbeeld de klanten die veelvuldig gebruik maken van LeenDirect) op deze site te wijzen, en evt. als daar behoefte aan is een cursus of een lezing aan vast te knopen.
Bij zoeken.bibliotheek.be is 't inderdaad mooi dat je daar ook suggesties uit last.fm krijgt, dat lijkt me de grootste meerwaarde voor de bibliotheek. (Toen ik jaren voor 't eerst begon bij amazon.com en daar suggesties kreeg vond ik dat al 't ei van Columbus, maar een enthousiast mailtje over dit fenomeen aan de VOB werd niet in dank aanvaard... Ondertussen zijn we vele jaren verder, en begint er toch zoiets te komen in bibliotheekland - beetje laat, maar dat lijkt wel de 'norm' te zijn (geweest?) helaas)

3 opmerkingen:

  1. Ik herken de frustratie. We zijn lang blijven struikelen over het privacy-verhaal. Toen ik stage liep bij de CDR waren ze daar al bezig met dit soort technieken. Door hun databas goed in te zetten en de gegevens los te koppelen van de persoonsgegevens, waren zij vrij snel in staat om een aanbevelingsdienst op te zetten. Hou je hier van, dan hou je misschien hier ook van. Maar ja toen lag de CDR ook niet zo positief bij de bibliotheekwereld. Het begint te komen. Datawarehousing heet dat nu. Gebruik maken van je data uit je bibliotheeksysteem, deze slim koppelen en combineren en daar informatie uithalen om je gebruikers beter in kaart te brengen. Als je ziet wat we nu al kunnen en wat we al die jaren onbenut hebben gelaten. Soms gaan de dingen eenmaal langzaam. Meestal veroorzaakt door de omslachtige en weinig krachtdadige manier waarop bibliotheekland georganiseerd is. Zonde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ???

    Kan het zijn dat je reacties op een verkeerd blog terecht komen? Ik heb in mijn stukje niets over frustraties staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan me voorstellen dat een goed bedoelde en heel logische reactie die niet op prijs wordt gesteld, nou niet bepaald een juichend gevoel bij jezelf oplevert. En het trage landelijke niveau is nou ook niet om heel blij van te worden. Misschien is het meer mijn frustratie dan de jouwe.

    BeantwoordenVerwijderen