woensdag 13 januari 2010

Even héél andere dingen doen


Vandaag en morgen volg ik samen met twee collega's van onze bibliotheek (en nog een aantal andere cusisten, uiteraard) een BHV-cursus bij ROBÉ opleidingen in Andijk. De bedoeling is dat alle collega's die met klanten werken een BHV-cursus hebben gevolgd, zodat we -mocht dit ooit nodig zijn- goed kunnen reageren op een noodsituatie. Ik moet zeggen: het valt me alles mee. Het cursusboek is duidelijk, maar voor mij is 't altijd veel handiger als ik iets heb gehoord, gezien en zelf heb gedaan, dan blijft er veel meer hangen. Vandaag ging het over de algemene regels bij hulpverlening, verwondingen en reanimatie. Vooral dat laatste vond ik leuk om te doen, en nu ik 't een keer gedaan heb zal ik 't ook veel eerder durven toepassen. Doordat cursussen eerste hulp altijd een aantal avonden duren kon ik mezelf er nooit toe zetten om dat te gaan doen, maar daardoor dacht ik ook een beetje dat reanimeren best wel lastig moest zijn, als je er zoveel tijd moest leren. Nu ben ik met deze één keer proberen natuurlijk niet direct een professional, maar door 't te doen blijft wel beter hangen hoe 't moet, en met zo'n pop zie je ook duidelijk of je het goed doet of niet, zodat je er 'gevoel' voor kunt krijgen. Interessante info ter illustratie was dat in Amerika iedereen vanaf 12 jaar oud moet leren reanimeren, en dat AED daar al veel meer is ingeburgerd. Daardoor is in de VS het percentage dat overleeft na een reanimatie 30%. (In Nederland is dat meen ik 18%, valt toch wel vies tegen, misschien kan Burger-AED dit percentage nog opkrikken? Klinkt in elk geval als een goed idee).
Morgen gaan we 't nog -kort, want geen onderdeel van 't examen- hebben over de AED, en dan door naar communicatie en brand blussen, ik ben benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten