maandag 4 januari 2010

Ding #19: Sociale netwerken

Nou, ik had al een hyves-profiel (ooit in een ver verleden gemaakt op verzoek van een studiegenootje, zodat we samen iets zouden kunnen maken voor een andere studiegenoot die ging trouwen, waar dus nooit meer iets van kwam...). Daarna 'hing' mijn hyves-pagina daar maar zo'n beetje. Af en toe kwam ik er toevallig op en zag ik dat er nieuwe vrienden op hyves zaten, en dan voegde ik ze toe als vriend. Ook heb ik er wel eens wat foto's op gezet (tip: bij meerdere foto's kun je ze sneller mailen naar je hyves-pagina dan uploaden). Af en toe kreeg ik nieuws van Hyves op mijn mail, en dan zag ik dat mijn zus had gemeld dat ze aan 't werk was, dat ze naar 't weekend verlangde, en dat ze weer aan 't werk was, maar verder keek ik niet op 'mijn' pagina. Foto's van de andere deelneemsters aan mijn zwangerschapscursus zijn wel leuk om te zien, en ook nieuws (alweer een 2e kindje bij sommigen). Groot nadeel vind ik dat je toch weer naar een site moet gaan om te kijken hoe 't met iedereen gaat, je zou 'm dan bijna je homepage moeten maken, maar dat is bij mij Netvibes al... Gelukkig zie je op de nieuwe homepage van Hyves nu wel het laatste nieuws van je vrienden, dat vind ik wel weer een grote verbetering.
Naast een pagina op Hyves heb ik ook een tijd geleden een pagina op Bibliotheek20.ning gemaakt. In oktober 2009 heb ik daar toen een discussie geopend voor te gekke leuke ideeen voor een bieb-website, waar ik toen vooral alle ideeen die ik zelf in mijn hoofd had rondspoken (geinspireerd door het doen van de 23dingen) heb gedropt, en ik was blij verrast toen er ook -enkele, en helaas voor mij niet helemaal on-topic, want niet gek genoeg ;)- reacties van vreemden op kwamen.

Wat kun je nu als bibliotheek met zo'n sociaal netwerk?
Hm, je kunt natuurlijk als bedrijf een pagina maken op Hyves, maar ik heb al begrepen dat dit dan zeer regelmatig bijgehouden moet worden. Mocht je een Hyves-pagina hebben, dan zien de mensen nu dus op hun homepage wel meteen het nieuws van de bieb (ik denk dan bijvoorbeeld aan culturele activiteiten met foto's), dat lijkt mij wel een pluspunt (maar ja, dan moeten 't dus wel mensen zijn die naar hun homepage gaan op hyves, en niet alleen maar een profiel hebben en er niets mee doen, zoals ik).
Volgens mij moet je dit dus alleen maar doen als je publiek (klanten en potentiele klanten) hier echt op zit te wachten, en dat kun je dus alleen maar uitvinden door 't ze te vragen. Een soort poll op de website zetten dan maar, zodat de bezoekers van de site kunnen aangeven of ze dat zouden willen?

4 opmerkingen:

  1. En de bibliotheek op Hyves? Natuurlijk kan dat. Kijk eens hoe andere bibliotheken dat aanpakken. Je bent betrokken bij de brede school. Waarom maak je niet met de leerlingen als naschoolse activiteit een Hyvespagina. Voor en door kids. Laat ze elkaar tips geven en geef informatie over wat de bibliotheek te bieden heeft. Vraag hen input om je dienstverlening te verbeteren. Zorg dat er iets te halen is voor ze. Vraag je altijd af "what's in it for them"/. Waarom zouden zij lid worden van je Hyves en waarom zouden zij hun kostbare tijd in jouw project willen steken. En die vraag kun je alleen beantwoorden als je het hen vraagt.

    En kijk wat Kees Hamann daar over te vertellen heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net als zoveel web 2.0sites, heeft ook Hyves de mogelijkheid om je te abonneren via RSS. Zou kun je je vrienden gewoon volgen via Netvibes.

    Goed dat je het forum van Bibliotheek 2.0 inzet om nieuwe impulsen te krijgen voor je website. Dat je weinig reacties krijgt is jammer. Het ligt wellicht aan de wijze waarop je je eerste vraag stelt. Je wilt raag reacties en mensen willen je daar best bij helpen. Maar dan moet je ze prikkelen en uitdagen. Geef aan waarom je de informatie nodig hebt en wat je met de nieuwe ideeën wilt gaan doen. Dat is iets wat algemeen geldt voor de communicatie via web 2.0. Het is tweerichtingsverkeer. Dus denk na wat je communiceert. Veel mensen en bedrijven maken de fout om alleen te zenden, door te schrijven over wat ze te bieden heeft. Het is juist heel interessant om input te krijgen van je gebruikers. Door open te staan voor hun ideeën en bereid te zijn daar wat mee te doen. Door reacties serieus te nemen. Door vragen te stelen, te prikkelen en uit te dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eh... ik ben dus niet verbonden aan de BSB, dus met je reactie daarover kan ik niet zo veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik meende dat uit jouw blog op te maken. Maar desalniettemin, het is een speerpunt van de bibliotheek, jouw collega's.

    BeantwoordenVerwijderen