maandag 2 november 2009

Ding #11: Wiki's voor bibliotheken

Ik heb een aantal wiki's bekeken:
De wiki over gelezen boeken (met aanraders door leesclubleden en bieb-medewerkers) vond ik een mooi idee, zo kun je als bieb aan communitybuilding doen door je (voor de hand liggende) gezamelijke interesse te delen: lezen. Welk boek heb je gelezen, en wat vond je ervan? Voorwaarde is wel dat collega's zich willen laten kennen, en dat is natuurlijk ook wel weer een beetje spannend, als iedereen kan zien wat je gelezen hebt en wat je ervan vindt. Hierdoor kan het gaan gebeuren dat klanten jou en andere klanten gaan 'volgen' omdat je vergelijkbare interesses hebt. Zo krijgt elke deelnemer uiteindelijk een eigen 'fanclub' ;) Op die manier is 't eigenlijk een soort gebundelde weblogs over gelezen boeken, zoals ik 't zo zie.
Een andere interessante toepassing: een wiki voor geschiedenisles, waarbij studenten een familie aanmaken om juist de menselijke kant van de holocaust te benaderen, met de verschillende keuzes die mensen individueel moesten maken. Ik weet nog niet precies wat je hiermee zou kunnen doen als bieb, maar 't is wel weer iets heel anders dan bijvoorbeeld de
wiki van bibliotheek Deventer (ook mooi, het lijkt me een goed idee om zoiets in te zetten voor bijvoorbeeld het HIP (Historisch Informatie Punt).
Door het bekijken van deze wiki's merk ik het (voorheen nooit gesnapte) nut van de 'willekeurige pagina'-keuze, zo zie je vrij snel wat voor een wiki 't is en wat er zoal op staat.
Ik kan me zo voorstellen dat het handig is om wiki's in te gaan zetten als bibliotheek, maar dan moet je wel gaan kiezen waarvoor je ze allemaal écht handig vind, want er zijn volgens mij heel veel mogelijkheden: de eerder genoemde boekentips, nieuwe aanwinsten (ook van klanten zelf, met recensies), maar ook voor bijvoorbeeld het voortgezet onderwijs (leesdossiers voor Nederlands en de andere talen), en misschien komen er vanuit de community ook wel verzoeken (een knutsel-wiki misschien? ;) ) Intern zou 't kunnen worden gebruikt voor de naslagmappen en de uitleg van bijvoorbeeld de internetcursussen, ringleiding, enz. enz., maar dan zou je de info en presentaties etc. daar wel supermakkelijk op moeten kunnen zetten, anders wordt 't alleen maar 'weer een ding erbij' en wordt 't niet gebruikt.

Hierna heb ik ook nog een paar pagina's gemaakt op de 23dingen wiki op PBworks: Jim Henson met wat dingen daaraan gelinkt, en een pagina over bronnen voor vraagbeantwoorden. De uitleglinks over PBWorks op de site van 23dingen waren handig, maar ik kwam er toch met sommige dingen niet uit: hoe kun je een foto uploaden? Die mogelijkheid zag ik niet. Wel heb ik me zeer geamuseerd met het zoeken naar een mooi filmpje van de Muppetshow op YouTube (meteen een zooi nieuwe filmpjes aan mijn favorieten toegevoegd), en door het kijken naar zowel Jim Henson als Brian Froud -pagina's moest ik van mezelf weer een paar boeken aan mijn wensenlijst bij amazon.com toevoegen. Al met al kost 't heel veel tijd als je met iets bezig bent waar je echt enthousiast over bent, maar 't is natuurlijk wél leuk! ;)
Enne... mocht iemand nog een tip hebben hoe ik 't wel goed kan krijgen (zo'n foto erop zetten bijvoorbeeld), dan hoor ik 't natuurlijk graag, dan voeg ik 'm alsnog toe zoals 't hoort ipv als link.

1 opmerking:

  1. Je noemt al een paar leuke ideeen voor het gebruik van wiki's. Zowel extern en intern. Maar je hebt gelijk dat het belangrijk is dat de wiki's ook echt gebruikt gaan worden en niet 'iets erbij' worden. Dit is ook vaak een valkuil met wiki's. Voor gebruikers moet een wiki echt een meerwaarde hebben, je moet er iets kunnen halen wat voor jou interessant is. Pas dan is het de moeite waard om ook je eigen informatie op een wiki achter te laten. Dit vraagt veel voorbereiding en een lange adem van de personen achter de wiki. Zij moeten er voor zorgen dat die meerwaarde er is en mensen in de beginperiode aansporen gebruik te maken van de wiki.

    Een foto plaatsen in de 23dingen wiki is nogal verstopt. Als je 'edit' doet van een pagina krijg je rechts op je scherm wat editor-mogelijkheden. Hierbij staat o.a. 'images and files'. Als je daar op klikt krijg je de optie 'upload files' of helemaal onderaan 'insert image from URL'. Hiermee moet het lukken.

    BeantwoordenVerwijderen