maandag 16 november 2009

Ding #16: YouTube

YouTube is een prima plek om uren te vertoeven, surfend van leuk filmpje naar leuk filmpje. Zoeken op woord (tag) gaat me prima af, maar zoeken via de rubrieken vind ik niet prettig, je komt veel te veel 'bagger' tegen doordat er zulke ruime rubrieken zijn. Ik heb wat filmpjes aan mijn favorieten toegevoegd (o.a. van mijn all-time-favorite The Muppet Show, waar toch volgens mij echt copyright op berust, maar dit terzijde), en een afspeellijst gemaakt van diverse bibliotheekgerelateerde filmpjes. Nu zou ik deze afspeellijst best graag in de sidebar van mijn blog willen zetten, of anders desnoods alleen een verwijzing ernaar, maar hoe moet dit? Ik besluit dat ik geen zin heb om 't uit te vogelen, en vertrouw erop dat 't ofwel nog ter sprake komt bij de 23dingen, of dat ik 't anders maar laat zitten (zo bijzonder zijn de meeste niet, behalve de film van Cookie Monster in de bibliotheek, die is echt super!, kijk maar:)

Voor promotiedoeleinden van de bieb denk ik dat je inderdaad best een kanaal op YouTube kunt maken met filmpjes van happenings in de bieb, waarbij je dus ook terug in de tijd kunt kijken (in plaats van de website, die als 't goed is alleen de recente activiteiten laat zien).
Voor ideeen voor filmpjes (behalve het cultureel programma): een rondwandeling door de biebvestigingen, een voorbeeld van een BibliotheekHoorn-aan-Huis-bezoek, een voorbeeld van de BSB, korte filmpjes voor verschillende collectie-onderdelen (met reacties van gebruikers daarvan), zoals daar zijn: MLP, 4You, Daisy-roms, e-books, stripboeken, werkstuk maken mbv info-boeken en internet, enz. enz. En dan een link vanaf de website naar het YouTube-kanaal uiteraard - alles moet tenslotte met alles verbonden worden, anders is 't geen www2.0 maar alleen een zielig twee-punt-nulletje...

1 opmerking:

  1. Hahahaha leuk filmpje alleen heeft deze bibliothecaris wel een erg kort lontje hoor. En als hij een pc had gehad dan had hij de 'cookies' van zijn pc laten zien. Maar dat ter zijde...

    Om een filmpje of afspeellijst in je sidebar te zetten moet je even op zoek gaan naar een specifieke widget hiervoor. Als je zoekt op YouTube dan zullen er aardig wat naar boven komen.

    Ideeen voldoende zo te lezen voor het maken van filmpjes. En ik heb de eerste al op jullie website gezien. Iets om vaker te gaan doen!

    Klopt het overigens dat ik #15 mis op je blog?

    BeantwoordenVerwijderen