zondag 29 november 2009

Ding #18 Library Thing afgerond

Ok, ok, ik vind 't zo wel welletjes met Library Thing. Ik vind 't leuk om zo mijn boeken weer eens te zien langskomen, maar ik zal niet graag een betaald account kiezen. Ik krijg via amazon.com ook al aanbevelingen voor nieuwe boeken (lang niet altijd to-the-point, maar ik denk dat ik er nu achter ben waardoor dat komt (al die bagger die ik ooit heb aangecheckt als 'in mijn bezit'...). Daarnaast lees ik op dit moment eigenlijk vrij weinig, al blijf ik 't grappig vinden dat ik af en toe bij de nieuwe Nederlandse boeken schrijvers tegenkom die ik allang ken.
Wat zou de gebruikstoepassing voor de bieb kunnen zijn? Aanbevelingen en boekrecensies zijn zowiezo interessant voor lezers, en er zijn ook schrijvers die op LibraryThing staan, maar ik weet niet hoe groot 't aanbod van Nederlandstalige materialen is (aangezien ik 't heb getest met mijn Engelstalige collectie).
Ik vind de widget er prachtig uitzien (vooral omdat je elke boekvoorkant kunt aanklikken, en vervolgens de recensies kunt lezen), maar op onze website hebben we ook een stukje waarop de nieuwe aanwinsten te zien zijn, en dat zag er ook erg mooi uit (al kijk ik nu misschien met nieuwe, verwendere ogen?). Misschien zou dit nog persoonlijker kunnen, maar dan moet je de leeshistorie van de lener kunnen koppelen aan het aanbod van de bieb, prachtig in theorie, maar vast een hoop werk. Misschien is dit handiger te doen in samenwerking met een partner als Bol.com, die volgens mij goed heeft gespiekt bij Amazon.com voor dit soort dingen.
Al met al vind ik LibraryThing een prachtige site met mooie mogelijkheden, maar de beperking van 200 stuks is weer typisch Web2.0: eerst gratis, en daarna betalen als je 't echt kunt gebruiken. Ik weet niet of 't typisch Hollands is, maar ik ga dan liever verder met een commerciele partner waar ik dit soort dingen gratis kan doen(terwijl ik bij Amazon.com nog nooit wat heb besteld).
Het lijkt me wel interessant om te kijken of LibraryThing een aanrader is voor onze klanten, maar vergelijk de mogelijkheden dan ook eens met de waarde van bijvoorbeeld Bol.com (en wie weet, misschien is dat dan een reden om een partnerschap met hen aan te gaan?)
Enne- nog even gekeken op lokaties in LibraryThing: He, grappig, we staan erin: Bibliotheek Hoorn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten