donderdag 29 oktober 2009

Ding #10 / 2: Wat vind ik van Delicious (mogelijkheden bieb)


Ik vind Delicious fantastisch, al heb ik nog lang niet alle mogelijkheden ontdekt en kunnen toepassen. Al je favorieten op elke lokatie te raadplegen is sowiezo heerlijk, maar je kunt 't ook voor andere dingen gaan gebruiken: gezamenlijk een account voor informatiemedewerkers (handige links voor vaker-voorkomende vragen als rijexamen, maar ook voor al@din-vragen bijvoorbeeld). Volgens mij is zoiets zelfs al begonnen, ik zag tenminste bij de fans van 23dingen een fan met 'al@din' in de titel. Als bibliotheek zou je zo'n Delicious account kunnen inzetten als service aan je klanten: iemand die iets zoekt kan dingen vinden via de catalogus, via vragensites (ibi, al@din, goeievraag.nl etc.), maar je kunt ze ook een eindje de goede kant ophelpen met eign handige links. Ook voor onze professionele klanten (over mediawijsheid, vanuit het onderwijs, leeskringen enz.) kan 't handig zijn, hoeven ze niet perse zelf alles te zoeken en als favoriet aan te merken, maar kunnen ze zich laten voeden vanuit onze account. En andersom kan de account van de bieb dan weer worden gevoed door accounts van onderwijsinstellingen, leeskringen, andere bibliotheken, enz. Waarom zou je tenslotte zelf elke keer het wiel gaan uitvinden, als dat waarschijnlijk al meerdere keren door anderen ook is gedaan?
Ik heb ook even met verschillende mogelijkheden gezocht tussen de tags naar relevante sites (bijvoorbeeld voor rijbewijs, knutselen), maar ik zou bij het informatie zoeken voor een klant toch nog altijd eerder zoeken via google dan via delicious, aangezien je dan toch in een beperktere vijver zoekt. Misschien als je echt bijvoorbeeld tips voor wiskunde-onderwijs zoekt, maar je hebt ook nog startpagina's. Voor informatie-doeleinden lijkt 't mij nog te beperkt, dus.

1 opmerking:

  1. Een goed blogbericht Biebboontje. Vooral de wisselwerking die je noemt tussen bibliotheek en odnerwijsinstellingen, leeskringen etc. Je hebt helemaal gelijk want waarom zou alleen de bibliotheek zo'n account vullen? Andere instellingen kunnen ook zeer waardevolle informatie hier aan toe voegen waardoor je weer van elkaar leert.

    BeantwoordenVerwijderen