maandag 5 oktober 2009

Ding #? met Flickr

Ik heb lekker zitten spelen met de foto's en met de mogelijkheden die op het overzicht stonden, maar van het een klik je op het andere, en zo zit je zomaar ineens te kijken naar een Flickr-toepassing waarbij foto's worden gebruikt om kinderen te leren spellen, en toen dacht ik: je kan 't ook te gek bedenken. Nog snel even gekeken bij MijnAlbum.nl (heb ik van een oom iets van opgestuurd gekregen, en dit is Nederlandstalig, toch een grote plus (zelfs voor mij, die toch redelijk Engels kan lezen). Ziet er ook mooi uit, maar natuurlijk een minder grote 'pool' van vrij-te-bekijken foto's. Misschien vooral handig voor foto's van Nederlandse onderwerpen en plaatsen. Zijn er trouwens ergens statistieken te vinden van hoeveel Nederlanders Flickr gebruiken tov bijvoorbeeld 'Mijn Album'? Of worden die gegevens misschien niet verzameld? Nu ja, hoog tijd om door te gaan met het volgende ding. Voor mezelf zal ik Flickr niet zo gauw gaan gebruiken, maar ja, ik maak natuurlijk ook vooral foto's waar personen op staan, en dan vind ik 't vanwege de privacy toch een prettiger idee als ik kan beperken wie de foto's kan zien.

2 opmerkingen:

  1. Het verschil tussen Flickr en Mijn Album is dat Mijn Album erop gericht is een digitaal fotoboek te maken dat je deelt van familie en vrienden. Deze fotoalbums zijn niet vrij toegankelijk en je moet door de maker ervan worden uitgenodigd om de foto's te kunnen bekijken.

    Bij Flickr gaat het erom direct toegang te hebben tot alle foto's. In principe zonder restricties. De meeste foto's zijn weer vrij te gebruiken, worden geordend door er tags aan toe te kennen en je kan direct reacties geven op de foto's.

    Flickr bevat door haar open karakter meer 2.0. elementen door de interactie die er in zit tussen gebruikers dan Mijn Album, wat meer een gesloten karakter heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me voorstellen dat dit juist handiger is voor prive-toepassingen (familiefoto's bijvoorbeeld, met veel personen erop), terwijl de 'echte' fotografie-liefhebbers naar Flickr trekken. Voor de bibliotheek lijkt beide me aantrekkelijk: Flickr voor foto's van bijvoorbeeld de gebouwen en de activiteiten (van de activiteiten dan alleen de uitgenodigde personen zelf, niet het publiek), en voor de activiteiten waarop foto's staan van klanten juist een 'exclusief' album, alleen in te kijken door de klanten zelf. (Waarbij dit laatste natuurlijk weer veel meer werk met zich mee brengt dan als alles 'gewoon' op bijv. Flickr staat)...

    BeantwoordenVerwijderen