dinsdag 13 oktober 2009

Ding #9: Mijn visie op Web2.0 versie 1.0 - blogs inzetten

Hier dan mijn eerste visie op de Web2.0 dingen die we tot nu toe hebben gedaan en de toepasbaarheid daarvan voor onze bieb in het bijzonder, en biebs in het algemeen. Ik doe 't maar op de volgorde van de voorbeeld-vragen, want mijn hoofd zit vol ideeën, al dan niet al uitgekristalliseerd:

*hoe en waar zou je een weblog kunnen inzetten? Intern en extern?
Een weblog is openbaar, dus je moet natuurlijk wel even nadenken wat je er wel en niet op kunt zetten bijvoorbeeld qua persoonlijke informatie, maar ook wat betreft goede en slechte reclame. Ik heb bijvoorbeeld zitten denken aan een blog per vestiging, waarbij door iedereen die daar werkt wordt gepost over wat er gebeurt op die vestiging, zodat je op afstand kunt volgen als er bijzonderheden zijn. Uiteraard moet er een schifting zijn van wat belangrijk genoeg is, maar bijvoorbeeld foto's van presentaties, complimenten van klanten, groepsbezoeken, activiteiten, dat zou kunnen. (klachten van klanten moet je dan ivm openbaarheid op een andere manier doen (slechte pr), maar dat betekent ook dat bijvoorbeeld een vechtpartij in de bieb -wat voor collega's belangrijk kan zijn om te weten- volgens mij juist weer niet op de blog zou moeten worden gemeld ivm slechte reclame, en ook om te voorkomen dat misschien mensen van alles gaan doen om maar op onze blog te worden genoemd... Intern inzetten wordt dus al moeilijk (openbaarheid), dus dan ga ik toch maar nadenken over extern.
Een blog over het cultureel programma van de bieb (aankondiging, en vervolgens ook samenvatting van hoe 't was) zou ik handig en leuk vinden voor klanten, maar ook voor mezelf, aangezien ik er niet bij ben geweest, maar in de frontoffice wel de klanten tegenkom die er zijn geweest en dat willen delen met mij als biebmedewerker.
Verder misschien een soort van ideeenbus voor klanten? Maar dat moet dan denk ik wel weer goed ge'moderator'ed (is dat een woord?!) worden, anders wordt 't een klaag- en scheldmuur, ben ik bang.
Misschien wel een idee voor de nieuwe website van de bieb, zo'n 'muur' waar je iets op kunt zetten als bezoeker (zoals bij de openbare kant van je netvibes-pagina) (leestips, opmerkingen, aanschaftips, enz.), waarbij dan natuurlijk ook hier weer risico's aan zitten van scheldwoorden etc.

1 opmerking:

  1. Leuke ideeen om zeker een keer over door te 'bomen' met wat collega's!

    BeantwoordenVerwijderen