zondag 21 maart 2010

BB: Wat zou ik willen in een Intranet?

Een intranet voor de bieb, wat zou ik daarin willen zien?
Altijd populair voor op het intranet: al die informatie die je in naslagmappen hebt staan (hoe te handelen als...)

Maar ik wil meer!


Ik heb al eerder gepost dat ik de contacten met mijn collega's op andere filialen mis, dus dit vind ik zeker belangrijk. Ik zou dus in elk geval contact willen kunnen leggen met alle collega's, ook met de collega's van de bibliotheken in de buurt waarmee we samenwerken. Niet dat ik iedereen de hele tijd zou willen lastigvallen, hoor, dat niet, maar ik zou 't wel prettig vinden voor ons 'wij-gevoel' om in elk geval een soort smoelenboek van iedereen te hebben, en dat je (vergelijk bijvoorbeeld hyves) een lijstje met updates van je contacten kunt lezen, bijvoorbeeld elke week of zo. Okee, dan moet je dus wel iets doorgeven voor die updates, hoor ik iedereen al roepen, en waar haal je de tijd vandaan? Maar toch vind ik 't wel wat hebben, tenslotte maak je zo dan een soort virtuele koffietafel, en daar maak je tenslotte de contacten waar je uiteindelijk later weer veel plezier van hebt. Tijdens een personeelsuitje kwam bijvoorbeeld ooit het gesprek op het thema van de kinderboekenweek. Omdat een collega wist dat ik draken heb verzameld, bracht hij dit naar voren toen de collega van Educatie aangaf dat ze maar geen goede informatie hierover kon vinden om met de scholen te delen. Puur win-win: ik kon leuke info nazoeken tijdens de rustige zomervakantie, en Educatie had mooie sites om door te geven aan het onderwijs. Je zou voor zulk soort dingen dus ook kunnen denken aan een soort 'ideeënbus', maar dan moet je die dus wel echt 2.0 opzetten: een probleem aangeven, reacties vragen, en laten stemmen over de mogelijke oplossingen. (Nee, dit heb ik niet 100% zelf bedacht, dit en nog meer goede ideeën over een 2.0-intranet zijn na te lezen op Intranetmonitor.nl , een neerslag van een congres over Intranet in 2010).
Misschien ook iets voor op het intranet (of vind je dit misschien meer iets voor op de algemene website van de bieb?): tips voor handige zoeksites, en misschien ook wel voorbeelden van zoektochten bij interessante vragen, leuke reacties van klanten, enz. Leuk als update, maar ook zeker inspirerend. Zelf vind ik bijvoorbeeld de blog van de feelgood-librarian (Engelstalig) altijd erg inspirerend. Hierin beschrijft een Amerikaanse bibliothecaresse de contacten met vraagstellers, waarin je duidelijk kunt teruglezen wat haar elke keer weer inspireert om haar werk te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten