donderdag 11 februari 2010

Ideeën voor toepassingen van Web2.0-dingen voor onze bibliotheek

Wat zouden we -heel praktisch- met die prachtige Web-2.0 dingen kunnen doen, voor onszelf en voor onze klanten? Een beginnetje -voel je vrij om naast reacties ook je eigen ideeën toe te voegen- :

Ik mis de contacten met collega's van andere filialen. We zouden een 'digitale koffietafel' voor onszelf van kunnen maken, voor nieuws (prive en werk-gerelateerd) over onszelf (beetje grieperig, leuke/minder leuke ervaring met klant, leuk boek of artikel gelezen), foto's van je (klein)kinderen, enz.
Dit zou bijvoorbeeld kunnen bij Familiepagina.nl (of weet iemand nog een andere vergelijkbare site?). Voordeel van deze 'sociaal netwerk-site' is dat de toegang tot deze informatie beperkt is tot 'familie' (dus: alleen de collega's die zijn uitgenodigd). Andere belangrijke randvoorwaarde: ik wil niet op nóg een pagina moeten inloggen om te zien of er nieuws is. Gelukkig hebben ze daar aan gedacht: je kunt alerts krijgen via je mail als er nieuws is, en je kunt deze zelfs via je telefoon krijgen (als je dat wilt). De alerts kun je instellen voor bijvoorbeeld direct, maar ook 1x per dag, 1x per week, enz.

Ik kom regelmatig op internet of in de krant artikelen tegen met prachtige bronnen (zoals over die familienamen), acties (nu bijvoorbeeld weer in het NHD: 'Breng de lol van een leesclub onder woorden / win voor 2 personen aanzitten bij huiskamerdiner met Khalid Boudou in Lambertschaag, gevolgd door een literaire avond)
Ook gelezen: EU verlangt betere bescherming van kinderen op het internet, met daarin melding van een video en een spel van Insafe met de titel 'Denk na voordat je iets online zet'.
Zou 't niet prachtig zijn om dit soort dingen ergens kwijt te kunnen waar anderen er ook iets aan hebben? Dit zou bijvoorbeeld kunnen in een weblog of een wiki, liefst een die door iedereen gevuld kan worden, en wat mij betreft zouden klanten dit ook mogen aanvullen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten