maandag 3 mei 2010

Gezien/tip: The Virtual Revolution: alles (ook wat je nog niet wist) over internet, prettig verteld


Ik heb nu de eerste drie van de vier delen van de BBC-documentaire 'The virtual Revolution' gezien (dankzij mijn ouwe trouwe videorecorder), en ik moet zeggen: ik kan 'm iedereen aanbevelen. Doordat er met verschillende 'brillen' op naar het internet wordt gekeken krijg je een veel duidelijker beeld over wat 't is (en wat de kansen en gevaren zijn) dan ik tot nu toe ergens ben tegengekomen.

Er zijn 4 afleveringen:
1: The Great Levelling gaat over het ontstaan van het internet, en over de basisgedachte erachter (jaren '70: vrijheid, blijheid)) die tegenstrijdig is met het idee om geld te verdienen via het web.
2: Enemy of the State gaat over de vrijheid van informatie, zowel politiek (niet-democratische landen zoals China, verkiezingsrellen in Iran op twitter) als economisch (een boer in de 3e wereld checkt op welke markt hij de beste prijs voor zijn product krijgt).
3: The Cost of Free gaat over e-commercie en gerichte advertenties, gebaseerd op alle info die je zelf prijsgeeft als je zoekt, gmail gebruikt of iets op een sociaal medium zegt. Een virtuele tatoeage waar je nooit meer vanaf komt?

Nog te gaan, komende dinsdag 4 mei op Canvas om 22.05 uur (en voor mij wanneer ik weer eens tijd heb vrijgemaakt):

4: Homo Interneticus
Samenvatting op de site:
Hoe beïnvloedt het web onze manier van denken en onze relaties? Hoe populair zijn sociale netwerksites zoals Facebook en Twitter? En kan internet schadelijk zijn?

Voor wie 't nog niet heeft gezien: geen nood, ze zijn ook nog terug te zien via deze site van Canvas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten