zondag 11 april 2010

Het nieuwe ding #15: Google Maps en Streetview 2/2

Jazeker, zo'n 'ding' lekker uitzoeken kost nog best wat tijd. Ineens zie ik overal kaarten-toepassingen die me eerder misschien niet eens zijn opgevallen, zoals bijvoorbeeld een kaart-inzetje in een foto in de krant, en -eerlijk is eerlijk- ik laat me er ook wel eens lekker door afleiden (zie he-le-maal onderaan deze blogpost), maar ja... Langzaam maar zeker besef ik dat deze kaartgerelateerde mogelijkheden steeds meer gebruikt zullen gaan worden. Tenslotte: steeds meer mensen gebruiken tegenwoordig hun mobiel ook voor overal-internet-bij-je, niet alleen maar om te kunnen bellen zoals deze dino...

Terug naar GoogleMaps en Streetview. Op de op 23dingen aangegeven help-pagina van Google Maps vind ik een handig filmpje over het maken van zo'n eigen kaart (Engelstalig, maar evengoed erg duidelijk):


Ik heb mijn eigen kaart van de biebs in Hoorn aangepast, dit lukte me nu toch maar weer mooi!
Ik heb het eigen pictogram van de bieb gebruikt (even gezocht op 'bibliotheek Hoorn' via Google images :)) in plaats van de standaard-picto's, leuk dat dit kan.
Hier is dan 't resultaat: (tromgeroffel... tadaaa!)

Bibliotheken in Hoorn weergeven op een grotere kaart

Nog even verderspelen, want hoe leuk dit ook is, wat kun je verder nog met Google Maps/Streetview (behalve jezelf op de kaart zetten, dus)?
Via het overzicht van Google Maps Mania en de tweede pagina hiervan kom ik op nr. 14 een virtuele marathon via Streetview tegen. Leuk, maar niet echt bieb-gerelateerd (tezij je een wandelroute langs al je filialen wilt maken misschien?)
Nr 38 is juist heel erg bieb-gerelateerd, maar dan vind ik die van Vlaanderen toch veel mooier door die verdeling open/gaat nog open/gesloten, dat geeft pas écht snel de gezochte informatie op zo'n kaart!
2e pagina nr 25: Via bijbelversen de kaart verkennen, misschien handig als ik ooit het boek 'O, Jerusalem' weer eens herlees.
2e pagina Nr 28: Een rooksignaal of graancirkel maken, leuk! En nog persoonlijk ook!
2e pagina Nr 37: Map places by book name. Klinkt interessant voor een bieb-minded-persoon, maar ik kom er niet ver mee. Dit is gewoon Google Books. Misschien ligt 't aan de titels/plaatsnamen die ik intyp maar ik zie hier de kaart-functie nergens. Vreemd...

Leuk speelgoed allemaal, maar goed: ik begon mijn vorige blogpost met een praktijkvoorbeeld. Kan ik daar nu wat mee?
Ja, ik kan een route (ook wandelroute) plannen via Google Maps, maar de disclaimer (Wandelroutebeschrijvingen zijn in bèta. Let goed op – mogelijk zijn er niet overal trottoirs of voetgangerspaden langs deze route.) staat er niet voor niets...

Grotere kaart weergeven


Als allerlaatste zoals he-le-maal bovenin beloofd hier nog voor de liefhebbers de andere mooie kaart-toepassingen die ik tegenkwam:
Andere achterhuizen: verhalen van Joodse onderduikers werkt met een getekende kaart van Nederland (een kaart waar alles opstaat was denk ik te druk als achtergrond), met getekende filmpjes en de verhalen van verschillende Joodse onderduikers tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Een blogpost over ScribbleMaps, waarmee je verhalen kunt vertellen (schrijven) op kaarten van o.a. Google Maps, maar ook bijvoorbeeld sterrenkaarten. Ik heb 't even geprobeerd, 't tekenen van bijvoorbeeld een vorm gaat me hier beter af dan bij Google Maps, maar ik denk dat de meerwaarde hier vooral zit in de vele andere kaarten die er zijn (buiten Google's kaarten, al kon ik met die - aanvankelijk leuk klinkende- sterrenkaart niet veel).
Columbus Neighbourhoods, gevonden via een blogpost van BiebmiepLeen, opgestart door niemand minder dan de 'uitvindster' van 23dingen, Helene Blowers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten